Matematika
Samotné se mi nechce věřit vlastním uším, když na konci matematiky ve 4. třídě slyším: „Ještě budeme počítat.“ „Paní učitelko, já mám nápad, nebudeme mít čtení a budeme mít ještě matematiku.“ … a podobné věty. Když jsem řekla, aby se přihlásili ti, kteří už matematiku nechtějí, byl to jeden z dvaceti. Taková práce by těšila každého učitele, a mě to vždycky povzbudí k dalším aktivitám, které pro žáky připravuji.
Nejsou na počítání totiž sami. V lednu nám při krokování pomáhal Spejbl a Hurvínek. Na Hurvínka si tedy musíme dávat pozor, protože dělá dost často lumpárny a je to velký popleta, který nám chce zamotat hlavu. Ale v tu chvíli jsem na svoje žáky vždy velmi pyšná, protože oni se zmást nedají. Naposledy nám Hurvínek a Spejbl pomáhali krokovat. Spejbl je velký, a tak dělá dvojité kroky a malá loutka Hurvínka jen obyčejné po jednom.
Také zvířátka dědy Lesoně nám pomáhají. Řešíme přes ně rovnice, nyní už dokonce o 2 neznámých. Zvířátka totiž stejně jako děti chodí ráda na karneval a schovávají se za masky. Jsem ráda, že jsou děti nesvázané, a když jim nějaké zvířátko chybí, klidně si ho přidají podle svého, aby se jim úlohu podařilo vyřešit.
Díky tomu některé ze čtvrťáků nepřekvapil (rodiče čtvrťáků asi ano) ani příklad, kterým jsem zkoušela jejich pozornost, když dostali na jarní prázdniny procvičit písemné odčítání. Někteří napsali, že nemá řešení, někteří spočítali, že je to – 3, někteří si řekli: „Ta naše paní učitelka je popleta a napsala to obráceně“ a tak si příklad přepsali, aby nahoře bylo větší číslo a odečítalo se menší. Všechna tři řešení, která se ve 4. třídě objevila jsou správná a měli jsme o čem diskutovat.
149
-152
____
V únoru jsme pracovali s válcem, tak si děti přinesly do školy lentilky ve válcovém balení. Na to se nejvíc těším já, protože nemám lakomé žáky a o lentilky se se mnou rozdělili. ☺
A potom jsme jen pana válce oblékli do šatů, aby mohl jít s paní krychlí a panem kvádrem na maškarní ples. Tím si vytvořili představu o síti válce. Krychli už umíme ze 2. a kvádr ze 3. třídy.
Přírodověda
I při jiných předmětech pracujeme ve skupinách a využívám toho, že se děti učí samy mezi sebou. Už třídili odpad společně s žáky 8. třídy. A ve třídě to zvládnou mezi sebou i sami. Rozdělili se na 2 poloviny, každá dostala krabičku s horninami a nerosty. Úkol byl snadný – naučte se je rozeznat. Každá skupina si našla svůj způsob a za 20 minut mi ukázali, jak to zvládli a mohla jsem si je vyzkoušet.
Pokusy a pozorování jsou vždy vítaným zpestřením hodin. Nyní v rámci vlastností látek měříme délku, objem, teplotu, čas a hmotnost. Při skupinové práci se všichni seznámí s jednotkami, ve kterých se jednotlivé veličiny měří a měřidlem, které k tomu používají. Pokud si neví rady, je připravena obálka s nápovědou. Moc mě potěšilo, že chtěli vše vyřešit bez nápovědy. Ale s jednotkou metrický cent (q) se někteří setkali poprvé a vysvětlení bylo potřeba.
Díky paní učitelce Kučerové z 2. stupně jsme si mohli během dopoledne vyzkoušet, jak se mění teplota ve třídě a díky novým pomůckám si na tabuli zobrazit graf a stupně, jak se mění, když větráme, případně si čidlo na měření teploty vezmeme do ruky.